Skip to content
Home » Privacyverklaring

Privacyverklaring

Over uw privacy

Voor een goede behandeling is het noodzakelijk dat er een dossier aangelegd wordt. Dit is een wettelijke plicht opgelegd door de WGBO. Uw dossier bevat aantekeningen over uw gezondheidstoestand en gegevens over de intake en sessies en eventueel gedane testen. Deze gegevens vallen onder het “beroepsgeheim”. Dit houdt in dat wij geheimhoudingsplicht hebben.

Ook worden in het dossier gegevens opgenomen die, na uw expliciete toestemming, zijn opgevraagd bij een andere zorgverlener.

Wij doen ons best om uw privacy te waarborgen. Dit betekent onder meer dat wij:

  • zorgvuldig omgaan met uw persoonlijke en medische gegevens,
  • wij als enige toegang hebben tot de gegevens in uw dossier,
  • ervoor zorgen dat onbevoegden geen toegang hebben tot uw gegevens
  • niet meer persoonsgegevens verwerken dan noodzakelijk is voor het uitvoeren van een sessie en het uitvoeren van de financiële administratie, de bijzondere persoonsgegevens (betreffende uw gezondheid) digitaal, zonder internetverbinding, in een afgesloten kluis bewaren, met back-up.

De gegevens uit uw dossier kunnen voor de volgende doelen gebruikt worden:

  • om andere zorgverleners te informeren, bijvoorbeeld als de begeleiding is afgerond of bij een verwijzing naar een andere behandelaar. Dit gebeurt alleen met uw expliciete toestemming.
  • voor het gebruik voor waarneming, tijdens mijn afwezigheid.
  • voor geanonimiseerd gebruik tijdens intercollegiale intervisie.
  • een klein deel van de gegevens uit uw dossier wordt gebruikt voor de financiële administratie, zodat ik een factuur kan opstellen. Deze gegevens worden eveneens digitaal verwerkt, zonder internetverbinding en in een daarvoor bestemde en afgesloten kluis, met back-up bewaard.

Als wij om een andere reden gebruik willen maken van uw gegevens, dan zullen wij u eerst informeren en expliciet uw toestemming vragen.

De gegevens in het cliëntendossier blijven, zoals in de wet op de behandelovereenkomst wordt vereist, 20 jaar bewaard. De financiële administratie dient 7 jaar bewaard te worden.

Privacy op de factuur

Op de factuur die u ontvangt staan de gegevens die door de zorgverzekeraar gevraagd worden, zodat u deze factuur kunt declareren bij uw zorgverzekeraar.

  • Uw naam, adres en woonplaats
  • uw geboortedatum
  • de datum van de behandeling (of start en einddatum van de gevolgde training)
  • een korte omschrijving van de behandeling of training, zoals bijvoorbeeld ‘counseling’
  • de kosten van het consult
  • de prestatiecode van de betreffende behandeling voor de zorgverzekeraar

Uw rechten

Vanuit de Algemene Verordening Gegevensverwerking (AVG) heeft u de volgende privacy rechten

  1. Recht op dataportabiliteit
  2. Het recht om de persoonsgegevens te ontvangen en over te dragen.
  3. Recht op vergetelheid

De WGBO wet verplicht om dossiers tenminste 20 jaar te bewaren. Dit is een wettelijke verplichting die boven de AVG recht van een cliënt staat, om verwerkte persoonsgegevens te laten wissen.

4. Recht op rectificatie, aanvulling en aanpassing van de verwerking van harde persoonsgegevens. Dit zijn persoonsgegevens zonder oordeel.

U heeft het recht het gebruik van de harde gegevens aan te laten passen indien:

  • de gegevens mogelijk onjuist zijn
  • De gegevens onvolledig zijn
  • de verwerking onrechtmatig is
  • de gegevens niet meer nodig zijn

5. Recht op inzage. Het recht uw dossier in te zien.

6. Recht met betrekking tot geautomatiseerde besluitvorming en profilering.

7. Bij geautomatiseerde besluitvorming heeft u altijd recht op een menselijke blik bij deze besluiten.

8. Recht om bezwaar te maken tegen de gegevensverwerking.

9. Het recht om bezwaar te maken tegen het verwerken van (persoons)gegevens.

Indien u aanspraak wilt maken op een van deze rechten kunt u gebruikmaken van de volgende voorbeeldbrieven (klik hier)

Deze kunt u bij ons indienen. Wij maken dan een document op waarin nieuwe afspraken gemaakt worden.